Zoek publiek voor jouw activiteit

Zodra je activiteit op punt staat, publiceer je deze op de UiTdatabank. Zo komt je activiteit ook op deze website terecht. Tips voor verdere promotie vind je onderaan deze pagina.

Hoe schrijf ik mijn activiteit in via de UiTdatabank?

Volg het stappenplan hieronder om je activiteit op de UiTdatabank te zetten:

1. Surf naar www.uitdatabank.be en maak een nieuw account aan of log in met jouw account. 

2. Klik op een 'evenement' toevoegen. Kies  de categorie die het best bij jouw activiteit past. Geef daarna de datum en locatie in. 

3. Geef de naam van je activiteit in. Vermeld erbij dat het om de Archeologiedagen gaat. Dit doe je door eerst ‘Archeologiedagen:’ te schrijven gevolgd door de naam van je evenement, bijvoorbeeld ‘Archeologiedagen: ontdek de rijke geschiedenis van Mechelen.’ 

4. Laat je activiteit extra opvallen. Schrijf een wervend tekstje bij de beschrijving van je activiteit en voeg een afbeelding toe. Voeg zeker ook een afbeelding toe aan je activiteit, want dat spreekt de mensen aan. 

5. Voeg het label: ‘Archeologiedagen’ toe aan de tabel labels. Dit zorgt ervoor dat jouw activiteit ook op de website van de Archeologiedagen komt. 
 

Doeltreffend communiceren: voor, tijdens en na

Voor

Een goede communicatie begint op voorhand. Sociale media zijn een handig instrument, maar vooral lokale promotie is belangrijk. Overtuig het publiek waarom jouw activiteit zo bijzonder is.

  • Verdeel flyers in brievenbussen, via culturele instellingen en verenigingen of de plaatselijke bakker en slagerij.
  • Probeer je activiteit een plaatsje te geven in de nieuwsbrief van de gemeente. Gebruik daarvoor de contacten die je al hebt opgebouwd. 

Tijdens

  • Wees actief op sociale media om late beslissers te overhalen. De meeste mensen kijken op de dag zelf wat er in hun buurt te doen is.
  • Laat een middeleeuwse jonkvrouw flyeren. Zorg er ook voor dat je activiteit zichtbaar is en de mensen van ver kunnen zien waar ze verwacht worden.  Maak daarbij gebruik van het gratis promomateriaal.

Na

In de dagen na je activiteit kan je hopelijk tevreden terugkijken op je activiteit. Communiceer ook dit naar je bezoekers toe.

  • Post een terugblik op Facebook, Instagram en/of Twitter met leuke quotes van bezoekers.